T.C.
SARIYER BELEDİYE BAŞKANLIĞI
Sosyal Yardım İşleri Müdürlüğü
ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNERGE
BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam, Hukuki Dayanak, Tanımlar ve Genel Esaslar
Amaç
MADDE 1-(1) Bu Yönergenin amacı, Sarıyer Belediyesi Sosyal Yardım İşleri Müdürlüğünün kuruluş, görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2-(1) Bu Yönerge, Sarıyer Belediyesi Sosyal Yardım İşleri Müdürlüğü personelinin görev, yetki ve sorumlulukları ile müdürlüğün çalışma usul ve esaslarını kapsar.
Hukuki dayanak
MADDE 3-(1) Bu Yönerge, 5393 sayılı “Belediye Kanunu ile “Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik” ve 06.06.2014 tarih ve 2014/51 sayılı Belediye Meclis Kararı ve ikincil mevzuat hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4-(1) Bu Yönergenin uygulanmasında;
ğ) Sosyal Servis : Mesleki çalışmaları koordineli bir şekilde yürütmek üzere Sosyolog, Sosyal Çalışmacı, Psikolog’dan oluşan birimi.
ı) Aşevi : Sarıyer Belediye sınırları içinde ikamet eden, temel ihtiyaçlarını karşılamakta zorlanan aile, yaşlı, hasta ve engelli vatandaşların günlük sıcak yemek ihtiyaçlarının karşılandığı hizmet binalarını,
i) Yaşamevi : İlçede yaşayan yaşlıların sosyal ve kültürel paylaşımlarını sağlanması amacıyla günlük aktivitelerde bulunabilecekleri ortak yaşam alanları
j) Semtevi :Katılımcı ve demokratik yerel yönetimi yaygınlaştırmak, mahalle sorunlarına yerinde çözüm sağlamak amacıyla mahallelerde oluşturulan ortak yaşam alanlarını,
k) Engelli Koordinasyon Merkezi (SEKOM): Engelli vatandaşların yaşam kalitelerini yükseltmek, sosyal ve psikolojik gelişimlerine katkıda bulunmak, toplumsal hayata katılımlarını sağlamak amacıyla kurulan hizmet binalarını,
l) Engelli Çocuk ve Ailelerine Danışma merkezi (EÇADAM): İlçemizde ikamet eden engelli çocuklara ve ailelerine eğitim ve destek veren hizmet bürosunu,
m) Sosyal Tesis: Konaklama hizmetlerinin çağdaş, sağlıklı, güvenli, huzurlu bir ortam içinde yapılmasının sağlandığı Kilyos’ta ki hizmeti ifade eder.
n) Cenaze ve Taziye Hizmetleri Bürosu : Sarıyer İlçesi sınırları içerisinde ikamet etmekte olup vefat eden vatandaşlarımızın cenazelerinin nakli için, başvuru halinde, ücretsiz olarak cenaze aracı tahsis edilmekte ve cenaze yemekleri düzenleyen birim,
o) Kadın Çalışmaları Koordinasyon Merkezi (SAKEM) : Kadınlara özel çalışmalar yapmak, kadınların maruz kaldıkları ayrımcılıklarla mücadele etmek, kadınları ve çocukları şiddetten korumak amacıyla kişiye özel çözümler üretebilen çalışma bürosudur.
ö) Asker Ailelerinden Muhtaç Olanlara Yardım Bürosu : Muhtaç asker ailelerine yardım yapan büroyu ifade eder.
Genel esaslar
MADDE 5-(1) Sarıyer Belediye Başkanlığı Sosyal Yardım İşleri Müdürlüğü tüm çalışmalarında;
ç) Kurum içi yönetimde ve ilçeyi ilgilendiren kararlarda katılımcılık,
İKİNCİ KISIM
Sosyal Yardım İşleri Müdürlüğünün Görevleri
Sosyal yardım işleri müdürlüğünün görevleri
MADDE 6-(1) Sarıyer Belediye Başkanlığı’nın amaçları, prensip ve politikaları ile bağlı bulunulan mevzuat ve Belediye Başkanı'nın belirleyeceği esaslar çerçevesinde, Başkanlık Makamının emir ve direktifleri doğrultusunda;
a) Sarıyer Sınırları İçerisinde İkamet Eden İhtiyaç Sahibi Vatandaşlara destek amaçlı ayni ve nakdi yardımlarda bulunmak.
b) Yardıma muhtaç ve ihtiyaç sahibi vatandaşların taleplerinin hızlı ve etkin karşılanması amacıyla oluşturulan Sosyal Kart işlemlerini gerçekleştirmek.
c) Ramazan aylarında iftar yemeği düzenlemek.
ç) Etkinlik, Gezi, Toplantı, Tören ve Organizasyonlar tertip etmek ve yürütmek.
d) Engelli haritası ve engelli veri tabanı oluşturmak.
e) Engellilere yönelik araç ve gereçleri temin etmek.
f) Engellilere Yönelik mesleki eğitim kursları düzenlenmek.
g) Engelsiz Sarıyer için erişilebilirlik eylem planının oluşturmak ve bu konudaki çalışmaları yürütmek.
ğ) İş geliştirme merkezi oluşturmak.
ı) Çok yönlü belediye konağı şeklinde yaşam evleri ve semtevi açılmasını sağlamak ve faaliyetlerini yürütmek.
i) SARIYER95 projesi kapsamında Sarıyer İlçe sınırları içerisinde ikamet eden ve yeni doğum yapan anneler ile hamilelere anne – bebek rehberliği hizmetini yürütmek.
k) Taziye hizmetleri vermek ve cenaze yemekleri düzenlemek.
l) Aşevinden sıcak yemek ve ekmek yardımları hizmeti vermek.
m) Belediye sosyal tesisleriyle ilgili iş ve işlemleri yürütmek
n) Muharrem ayında Muharrem yemeği organize etmek, aşure malzemesi vermek ve hazır aşure dağıtmak
o) Sarıyer ilçesinde ikamet eden veya okullarında öğrenim gören maddi imkanları kısıtlı ilk okul, ortaokul ve lise öğrencileri ile üstün başarılı öğrencilere Eğitim Yardımı yapmak,
ö) Belediye sosyal tesislerinde konaklama hizmetlerinin çağdaş, sağlıklı, güvenli, huzurlu bir ortam içinde yapılmasını sağlamak.
p) 4109 sayılı Muhtaç Asker Ailesi Yardımı ile alakalı kanun gereğince, müracaatı uygun olanların müracaat işlemlerini almak, gerekli yerlerle yazışmasını yapmak, zabıta aracılığıyla müracaat sahibinin araştırmasını yaptırmak, gelen yazılarla birlikte tüm evrakların Başkanlık Makamına ulaşmasını sağlamak, Belediye Encümeni’nce durumu uygun görülenlere asker maaşı ödeme işlemlerinin yapılması için Mali Hizmetler Müdürlüğü’ne intikalini sağlamak.
r) Kadın Çalışmaları Koordinasyon Merkezi çalışmaları ile kadın ve ailelerle ilgili projeler hazırlamak, eğitim seminerleri düzenlemek, psikolojik ve hukuksal destek olmak için gerekli çalışmaları yapmak.
s) Kadının ve ailenin korunması, geliştirilmesi ve güçlendirilmesi için çalışmalar yapmak.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Sosyal Yardım İşleri Müdürlüğünün Kuruluşu ve Yapılanması
Kuruluş ve yapılanma
MADDE 7- (1) Tüm dezavantajlı grupların, ihtiyaç duydukları ayni ve nakdi yardımları gerçekleştirmek; ihtiyaç sahiplerine gerekli sosyal hizmetleri dünya standartlarında sunmak amacıyla; bu yönergede belirtilen görevleri mevzuata uygun belirli bir plan ve program dâhilinde yapmakla yükümlü Sosyal Yardım İşleri Müdürlüğü, Sarıyer Belediye Meclisinin 01/11/2010 tarihli ve 2010/122 sayılı kararıyla kurulmuştur.
(2) Müdürlük bir müdür ve müdürlükte hizmetin gereklerine uygun biçimde görevlendirilen yeterli sayıda ve nitelikte diğer personelden oluşur. Müdürlüğün bu yönergede belirtilen hizmet ve faaliyetlerini daha etkin ve verimli biçimde yürütülebilmesi amacıyla Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına İlişkin Esaslar çerçevesinde müdürlüğün hizmet alanları, görev ve sorumluluklarına paralel olarak ihtiyaç duyulan nitelik ve sayıda ve Başkanının onayı ile kadro karşılığı olmaksızın hizmet gereği, bu maddede belirtilen veya yeniden yapılandırılan birimler için Birim Sorumlusu görevlendirilmesi yapılabilir.
(3) Birimlerin iç organizasyon yapılarının teşkili, söz konusu birimde görev yapmakta olan kadrolu personel dahil olmak üzere Birim Sorumlusunun görev, yetki ve sorumlulukları, müdürün teklifi ve Başkanın onayı ile gerçekleştirilecek bir iç düzenlemeyle geçerlilik kazanır.
Sosyal Yardım İşleri Müdürlüğü’nün teşkilat yapısı aşağıdaki gibidir;
ç) Aşevi
ğ) EÇADAM Engelli Çocuk ve Ailelerine Danışma merkezi
DÖRDÜNCÜ KISIM
Personelin Görev, Yetki ve Sorumluluğu
Sosyal yardım işleri müdürünün görev, yetki ve sorumluluğu
MADDE 8-(1) 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu ve mer’i mevzuatın ilgili maddeleri gereği üniversite mezunu, yönetici vasfına sahip işlerin sevk ve idaresini sağlayabilecek kapasitedeki personelden atanan Sosyal Yardım İşleri Müdürü;
ç) Görev alanı içinde bulunan faaliyetler için uzun, orta ve kısa vadeli planlar hazırlamak,
ğ) Müdürlüğüne alınacak, ayrılacak personel ile personelindeki statü değişikliklerini, Başkanlığın personel politika ve usulleri çerçevesinde kontrol etmekten, işgücünün en faydalı şekilde kullanılması ve işlerin en az maliyetle yürütülmesi için, emrindeki personelin görev ve sorumluluklarını belirlemek, iş ve işlemlerin buna uygunluğunu denetlemek,
h) Faaliyetlerin devamlılığını sağlamak için, yapılan işlemlerle ilgili her türlü kaydın tutulmasını, gerekli belgelerin düzenlenmesini ve takibini, önemli olan evrakın muhafaza edilmesini, bu konulardaki mevzuat ve usullere göre hareket edilmesini sağlamak,
ı) Faaliyet sahası ile ilgili proje ve taslaklar hazırlayıp bunları uygulamaya geçirebilmek için onaya sunmak,
i) Taşınır Mal Yönetmeliği kapsamında müdürlüğe ait taşınır malların etkin, ekonomik ve verimli kullanılmasını sağlar bu kapsamda gerekli iş ve işlemleri yürütür.
j) Yasalar ve diğer mevzuatla kendisine verilen görevler ile Başkanlıkça verilecek diğer işleri yapmakla yükümlüdür.
k) Yürütülen bütün işlerin, ilgili Kanunlar, Mevzuatlar, Yönetmelikler ve ilgili Genelgeler çerçevesinde doğru ve zamanında yapılmasından, ilgili Başkan Yardımcısı ve Başkana karşı sorumludur.
Sosyal yardım işleri müdürlüğü şeflerinin/birim sorumlularının görev, yetki ve sorumluluğu
MADDE 9-(1) Sosyal Yardım İşleri Müdürlüğünde şef/birim sorumlusu statüsünde çalışan personel;
ç) Personele havale edilen evraklarla ilgili olarak yapılan işleri kontrol etmekten, işlemlerin eksiksiz ve zamanında yapılmasından,
Sosyoloğun görev, yetki ve sorumluluğu
MADDE 10-(1) Sosyal Yardım İşleri Müdürlüğünde çalışan sosyolog;
ç) Doğum, ölüm, iç ve dış göç, toplumun nüfus yapısını tespit etmek gibi demografik verilerin toplanması, toplanan verilerden hareketle geleceğe yönelik projeksiyonlar yapmak,
Sosyal çalışmacının görev, yetki ve sorumluluğu
MADDE 11-(1) Sosyal Çalışmacının görevleri;
ç) Mesleki müdahale sürecinin tamamında yer almak, topladığı bilgi ve belgeleri müracaatçı yararına ve gizlilik ilkeleri çerçevesinde kullanmak,
ğ) Sosyal yardım uygulama ilişkin her türlü başvuruyu almak, gerekli görüşmeyi yapmak, sosyal inceleme raporu hazırlayarak sunulacak hizmet modelini belirlemek,
Psikoloğun görev, yetki ve sorumluluğu
MADDE 12-(1) Psikolog ’un görevleri;
ç) Ailelere yönelik olarak koruyucu ve önleyici psikolojik hizmet sunmak,
Diğer personelin görev, yetki ve sorumluluğu
MADDE 13-(1) Müdürlük emrinde görevli memurlar ve diğer personel;
ç) Müdürlüğün haberleşme ve evrak akışını amirinin direktifleri doğrultusunda sağlamaktan,
ğ) Müdürlüğün tüm faaliyetlerinde ilgili kanun, tüzük, yönetmelik, genelge, tebliğ, iş metotları ve diğer ilgili mer’i mevzuata riayet etmekten,
ı) Faaliyetlerin devamlılığını sağlamak için, yapılan işlemlerle ilgili her türlü kaydı tutmak, gerekli belgeleri düzenlemek ve takip etmek, önemli olan evrakı usulüne uygun muhafaza etmekten,
Evraklarla İlgili İşlemler ve Arşivleme
Diğer kurum ve kuruluşlarla ilgili işlemler
MADDE 14- (1) Müdürlüğün diğer birimler ve kuruluşlar ile yazışmalarında;
Gelen giden evrakla ilgili yapılacak işlemler
MADDE 15 – (1) Gelen-giden evrak kaydı ile ilgili yapılacak işlemlerde;
a) Müdürlüğe elektronik ortamda veya fiziki olarak gelen evrakın önce elektronik ortamda kaydı yapılarak referans numarası verilir. Müdür tarafından ilgili personele elektronik ortamda havale edilir. Personel evrakın gereğini zamanında ve noksansız yapmakla yükümlüdür.
b) Evraklar ilgili personele imza karşılığı zimmetle verilir. Evrakların havalesinin yalnızca elektronik ortamla yapılması halinde de personele zimmetlenmiş sayılır. Gelen ve giden evraklar elektronik ortamda veya matbu evrak kayıt defterine referans ve kayıt numarasına göre işlenir. Müdürlüklere gönderilecek evraklar zimmetle ilgili müdürlüğe teslim edilir. Müdürlükler arası havale ve kayıt işlemleri elektronik ortamda yapılır.
Arşivleme ve dosyalama
MADDE 16 – (1) Yapılan yazışmaların arşivleme işlemlerinde;
a)Müdürlüklerde elektronik ortamda yapılan yazışmalar elektronik ortamda muhafaza edilir. Islak imzalı yazışmalar ise birer sureti konularına göre tasnif edilerek ayrı klasörlerde arşivlenme sürelerince muhafaza edilir.
b)İşlemi biten evraklar arşive kaldırılır.
ç) Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkındaki Yönetmelik hükümleri doğrultusunda arşivlenme süresi dolan evrakların tasnif ve imha işlemleri yapılır.
ALTINCI KISIM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yönergede hüküm bulunmayan haller
MADDE 17-(1) İşbu Yönergede hüküm bulunmayan hallerde yürürlükteki ilgili mevzuat hükümlerine uyulur.
Yürürlük
MADDE 18-(1) Bu Yönerge Belediye Başkanınca onaylandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19-(1) Bu Yönerge hükümlerini Sarıyer Belediye Başkanı adına Sosyal Yardım İşleri Müdürü yürütür.