Mustafa Kemal Atatürk

ÇOCUKLAR İÇİN FELSEFE FELSEFE MERAKLA, MERAK ÇOCUKLA BAŞLAR

10 Ekim 2017 / 10 Ekim 2017
Mahalle : Tüm Sarıyer

Çocuklar için Felsefe, temelleri Profesör MatthewLipman tarafından 1970’lerde Amerika Birleşik Devletleri’nde atılmış bir eğitim hareketidir. Zaman içinde akademisyen ve eğitimcilerin çabalarıyla ilerlemiş ve yaygınlaşmıştır. Bugün elliye yakın ülkede dernekler, enstitüler ve merkezler aracılığıyla çocuklara ulaştırılmaktadır.

 

Çocuklar için Felsefe, çocuklara yaşam hakkındaki derin soruları, eğlenceli, güvenli ve demokratik bir ortamda tartışma fırsatı verir.

Felsefi donanıma sahip bir eğitimcinin liderliğinde gerçekleşen tartışmalarla çocuklar sorgulamayı, dinlemeyi, argüman geliştirmeyi ve düşünmeyi öğrenir.

Okul öncesi dönemden ilköğretimin sonuna kadarki yaş grupları (5-15) için uygun olan etkinliklerde çocuklar düzenli olarak bir araya gelerek çeşitli konularda aktiviteler ve felsefi tartışmalar yaparlar.

Çocuklar için Felsefe programında büyük filozoflardan, felsefe tarihinden, ya da düşünce akımlarından bahsedilmez. Çocukların günlük hayatlarının parçası olan ve somut bir şekilde tecrübe ettikleri, hayvan hakları, çevrecilik, cesaret gibi konular hakkında aktiviteler yapılır. Bu aktiviteler sonrasında çocuklar, ilgilerini çeken noktaları grup olarak sorgular ve tartışırlar.

Çocukların pasif olduğu ve öğretmenden felsefe hakkında bilgiler edindikleri bir eğitim modeli izlenmemektedir. Çocuklar, tecrübeli bir eğitimcinin liderliğinde, birbirlerinden aktif bir biçimde öğrenirler.

Çocuklar için Felsefe programı cevaplara değil sorulara odaklanır. Çocuklar tartışmak istedikleri soruları birlikte oluştururlar ve en çok ilgilerini çeken soruları demokratik bir şekilde seçerler. Tartışmayı istedikleri yönde ilerletmekte özgürdürler.

Eğitimcinin sınıftaki rolü tartışmayı takip ederek gerekli yerlerde felsefi düzleme çekmek ve kritik noktalarda sorular sorarak tartışmayı derinleştirmektir. Çocuklar için Felsefe programında sınav ve ödev bulunmaz.

Çocuklar için Felsefe programları dinleme, iyi soru sorabilme, itiraz geliştirebilme, mantık hatalarını tanıyabilme, varsayımları belirleyebilme gibi üst seviye kabiliyetlerin gelişmesini sağlarken, erken yaşta eleştirel düşünce alışkanlıklarının gelişimini destekler.

Tartışma grupları, çocukların konuşmaya hevesli oldukları ancak zaman zaman okulda ya da aile ortamında sorgulama fırsatı bulamadıkları ahlak, toplumsal yaşam, mantık gibi konuları sorgulamaları için güvenli bir ortam sağlar.

Felsefe eğitimi, çocukların ezberle öğrenen, mekanik bireyler olmalarını engeller. Verileni sorgulayabilen, tartışabilen ve eleştirel düşünebilen bireyler olmalarına katkı sağlar.

Kaynak:  https://cocuklarlafelsefe.com/neden/


Atölye için kayıt yerleri

Yeni Hizmet Binası (Maslak)
Demirtaş Ceyhun Halk Kütüphanesi
 

BAŞVURU FORMU İÇİN TIKLAYIN